| Naam | Dantumadiel |
|---|---|
| Code | 1891 |
| Provincie | Friesland |
| Inwonertal | 18904 |
2018
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
|---|---|---|---|---|
| GR / Verbonden partijen | Garantstellingen | 20.0 | 1750000.0 | 350000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Leningen | 5.0 | 760000.0 | 38000.0 |
| Kapitaalgoederen | Onderhoud bruggen | 70.0 | 700000.0 | 490000.0 |
| Onderwijs | KIK / Transferium / Brede School Damwâld | 20.0 | 1000000.0 | 200000.0 |
| Sociaal domein | Algemene en bijzondere bijstand | 40.0 | 200000.0 | 80000.0 |
| Sociaal domein | Sociaal Domein Jeugdzorg | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
| Sociaal domein | Sociaal Domein WMO/AWBZ | 50.0 | 800000.0 | 400000.0 |
| Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 50.0 | 40000.0 | 20000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | Risicotabel gemeente Dantumadiel Geschatte Kans Beheersing Financieel risico op te omvang vangen via mogelijke weerstandscapaciteit financiële tegenvaller |
| 1 | Financieringen |
| 2 | Garantstellingen 1.750.000 20% Accepteren 350.000 |
| 3 | Leningen 760.000 5% Accepteren 38.000 |
| 4 | Kapitaalgoederen |
| 5 | Onderhoud bruggen 700.000 70% Monitoren en beheersen 490.000 |
| 6 | Projecten |
| 7 | KIK / Transferium / Brede School Damwâld 1.000.000 20% Monitoren en beheersen 200.000 |
| 8 | Open einde regelingen |
| 9 | Algemene en bijzondere bijstand 200.000 40% Accepteren 80.000 |
| 10 | Sociaal Domein Jeugdzorg 1.000.000 50% Accepteren 500.000 |
| 11 | Sociaal Domein WMO/AWBZ 800.000 50% Accepteren 400.000 |
| 12 | Leerlingenvervoer 40.000 50% Accepteren 20.000 |
| 13 | Overig |
| 14 | Verbonden partijen 500.000 10% Monitoren en beheersen 50.000 |
| 15 | Totaal benodigde weerstandscapiciteit 2.128.000 |
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | Ratiowaarde | Waardering |
| 1 | > 2,0 1,4 – 2,0 1,0 – 1,4 0,8 – 1,0 < 0,8 | Uitstekend Ruim voldoende Voldoende Matig Onvoldoende |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | |||||
| 1 | |||||
| 2 | |||||
| 3 | |||||
| 4 |
2019
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
|---|---|---|---|---|
| GR / Verbonden partijen | Risico's verbonden partijen | 5.0 | 2847000.0 | 142350.0 |
| Personeel | Tijdelijk personeel | None | None | None |
| Personeel | Ziekteverzuim | 100.0 | 226100.0 | 226100.0 |
| ICT algemeen | Zaaksysteem | None | None | None |
| ICT algemeen | ICT migratie | 25.0 | 27000.0 | 6750.0 |
| GR / Verbonden partijen | Garantstellingen | 20.0 | 1680000.0 | 336000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Leningen | 5.0 | 1057000.0 | 52850.0 |
| GR / Verbonden partijen | Borgstellingen met WSW achtervang | 2.0 | 21109000.0 | 423000.0 |
| Belasting | BCF | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
| Belasting | BTW verruiming sportvrijstelling | None | None | None |
| Kapitaalgoederen | Onderhoud bruggen walbeschoeiing | 50.0 | 700000.0 | 350000.0 |
| Kapitaalgoederen | Wegbeheer | 50.0 | 30000.0 | 15000.0 |
| Kapitaalgoederen | Plantenziekten | 80.0 | 100000.0 | 80000.0 |
| Projecten | Project Kansen in Kernen/Transferium Feanwâlden | 50.0 | 680000.0 | 341500.0 |
| Onderwijs | Brede School Damwâld | 10.0 | 12000000.0 | 1200000.0 |
| Sociaal domein | WMO | 30.0 | 300000.0 | 90000.0 |
| Sociaal domein | Jeugdwet | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
| Overig | Overige niet geïdentificeerde risico's | None | None | 366355.0 |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Risicotabel gemeente DantumadielGeschatte omvang Kans BeheersingFinancieel risico op mogelijke financiële te vangen via tegenvallerweerstandscapaciteit | ||||
| 1 | Bedrijfsvoering | ||||
| 2 | Tijdelijk personeel | pm | pm Monitoren en beheersen | pm | |
| 3 | Ziekteverzuim | 226.100 | 100% Monitoren en beheersen | 226.100 | |
| 4 | Zaaksysteem | pm | pm Monitoren en beheersen | pm | |
| 5 | ICT migratie | 27.000 | 25% Monitoren en beheersen | 6.750 | |
| 6 | Garantstellingen | 1.680.000 | 20% Accepteren | 336.000 | |
| 7 | Leningen | 1.057.000 | 5% Accepteren | 52.850 | |
| 8 | Borgstellingen met WSW achtervang | 21.109.000 | 2% Accepteren | 423.000 | |
| 9 | BCF | 500.000 | 50% Accepteren | 250.000 | |
| 10 | BTW verruiming sportvrijstelling | pm | pm Monitoren en beheersen | pm | |
| 11 | Verbonden partijen | ||||
| 12 | Risico's verbonden partijen2.847.0005% Monitoren en beheersen142.350 | ||||
| 13 | Kapitaalgoederen | ||||
| 14 | Onderhoud bruggen walbeschoeiing700.00050% Monitoren en beheersen350.000 | ||||
| 15 | Wegbeheer30.00050% Monitoren en beheersen15.000 | ||||
| 16 | Plantenziekten100.00080% Accepteren80.000 | ||||
| 17 | Projecten | ||||
| 18 | Project Kansen in Kernen/Transferium 680.00050% Monitoren en beheersen341.500Feanwâlden | ||||
| 19 | Brede School Damwâld12.000.00010% Monitoren en beheersen1.200.000 | ||||
| 20 | Sociaal | ||||
| 21 | WMO300.00030% Monitoren en beheersen90.000 | ||||
| 22 | Jeugdwet500.00030% Monitoren en beheersen150.000 | ||||
| 23 | Stelpost | ||||
| 24 | Overige niet geïdentificeerde risico's 366.355 | ||||
| 25 | Totaal benodigde weerstandscapaciteit4.029.905 |
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | Ratiowaarde | Waardering |
| 1 | > 2,0 1,4 – 2,0 1,0 – 1,4 0,8 – 1,0 < 0,8 | Uitstekend Ruim voldoende Voldoende Matig Onvoldoende |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting 2017 2018 2019 2020 2021 2022 |
| 1 | Netto schuldquote (excl. doorgeleende gelden) 36% 56% 52% 47% 42% 36% |
| 2 | Netto schuldquote 38% 59% 54% 49% 44% 38% |
2020
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
|---|---|---|---|---|
| Overig | Het budgethouderschap en de sturing en control op de bewaking van budgetten is niet optimaal. | 70.0 | 175000.0 | 122500.0 |
| Kapitaalgoederen | De verkoop van vrijkomende schoollocaties in Damwâld | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
| Aanbesteding | Vanwege onderhoudssituatie afsluiten van- of onderhoud uitvoeren aan bruggen | 70.0 | 350000.0 | 245000.0 |
| Sociaal domein | groei aantal klanten WMO mede als gevolg van vergrijzing en overheidsbeleid | 70.0 | 210000.0 | 147000.0 |
| Grondexploitatie | Grondexploitatie: kosten vallen hoger uit dan begroot | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
| Sociaal domein | Toename van het aantal jeugdvoorzieningen door meer aanvragen dan verwacht. | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
| GR / Verbonden partijen | de exploitatie van de sportstichting Damwâld is te krap om te kunnen reserveren voor vervanging | 50.0 | 350000.0 | 175000.0 |
| Projecten | de plannen ten aanzien van het project "KIK Feanwâlden" worden aangepast | 50.0 | 350000.0 | 175000.0 |
| Sociaal domein | Er is minder uitstroom uit de participatiewet dan de beoogde 10% | 70.0 | 225000.0 | 157500.0 |
| Grondexploitatie | Grondexploitatie: grondverkopen vallen tegen, verkopen vinden later plaats dan aangenomen | 50.0 | 175000.0 | 87500.0 |
| Personeel | Vertrek van gemeentelijke medewerkers | 90.0 | 150000.0 | 135000.0 |
| Sociaal domein | Indicaties voor jeugdzorg worden niet conform contractafspraken en administratieprotocol uitgevoerd door de zorgaanbieders. | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
| Overig | Er wordt geen extra geld beschikbaar gesteld voor de re-integratietrajecten in 2020 e.v. | 20.0 | 450000.0 | 90000.0 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | het verliezen van de rechtzaak van SSC Leeuwarden tegen Splitvision m.b.t. het PDW | 50.0 | 175000.0 | 87500.0 |
| GR / Verbonden partijen | project "Kansen in Kernen Feanwâlden", de aannemen houdt zich niet aan het contract. | 10.0 | 750000.0 | 75000.0 |
| GR / Verbonden partijen | financiële tekorten bij verbonden partijen waarvoor geldt dat de gemeente mede risicodragend is. (gemeenschappelijke regelingen). | 50.0 | 150000.0 | 75000.0 |
| Belasting | Onjuiste opgave van de Werkkostenregeling in het kader van de aangifte loonbelasting | 5.0 | 1500000.0 | 75000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Businesscasussen uit de versnellingsagenda van de regiodeal vereisen medewerking van diverse partners. Bijdragen in brede zin (facilitair, personeel, middelen etc) van partners zijn nog niet definitief. | 10.0 | 750000.0 | 75000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Zorgaanbieder gaat failliet | 70.0 | 104000.0 | 72800.0 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Oneigenlijk gebruik van gemeenschapsgeld door dubieuze zorgaanbieders (fraude). | 30.0 | 225000.0 | 67500.0 |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Risic onum mer | Risico | Gevolgen | Kans | Financieel gevolgInvloed | |
| 1 | R148 De verkoop van vrijkomende | schoollocaties in Damwâld | Financieel - Verkoop onder de boekwaarde leidt tot afboeking. | 70% | max.€ 250.000 | 7.59% |
| 2 | R166 Vanwege onderhoudssituatie afsluiten van- of onderhoud uitvoeren aan bruggen | Financieel - restaureren en vervangen van bruggen | 70% | max.€ 350.000 | 6.64% | |
| 3 | R81 | groei aantal klanten WMO mede als gevolg van vergrijzing en overheidsbeleid | Financieel - de kosten voor de WMO stijgen | 70% | max.€ 210.000 | 6.29% |
| 4 | R133 Grondexploitatie: kosten | vallen hoger uit dan begroot | Financieel - Lopende grondexploitaties worden verliesgevend, dan wel minder winstgevend. | 50% | max.€ 250.000 | 6.06% |
| 5 | R25 | Toename van het aantal jeugdvoorzieningen door meer aanvragen dan verwacht | Financieel - Er komt een overschrijding op de begrote budgetten. Deze overschrijding is afhankelijk van de zorgvraag en varieert per zwaarte van de zorgindicatie. | 50% | max.€ 300.000 | 5.47% |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | R42 | de exploitatie van de sportstichting Damwâld is te krap om te kunnen reserveren voor vervanging | Financieel - gemeente moet extra bijdragen aan de noodzakelijke vervanging van velden | 50% | max.€ 350.000 | 4.73% |
| 1 | R92 | de plannen ten aanzien van het project "KIK Feanwâlden" worden aangepast | Financieel - | 50% | max.€ 350.000 | 4.72% |
| 2 | R51 | Er is minder extra uitstroom uit de participatiewet dan de beoogde 10% | Financieel - Kosten voor de uitvoering van de participatiewet dalen niet terwijl daar wel rekening mee wordt gehouden. | 70% | max.€ 225.000 | 4.28% |
| 3 | R144 Grondexploitatie: | grondverkopen vallen tegen. Verkopen vinden later plaats dan aangenomen. | Financieel - Grondexploitaties worden verliesgevend, dan wel minder winstgevend. | 50% | max.€ 175.000 | 4.06% |
| 4 | R178 vertrek van gemeentelijke | medewerkers | Financieel - extra kosten voor de duurdere inhuur van personeel van derden, extra werkdruk op organisatie, | 90% | max.€ 150.000 | 3.66% |
| 5 | R213 het budgethouderschap en de sturing en control op de bewaking van budgetten is niet optimaal | Financieel - overschrijding van budgetten | 70% | max.€ 175.000 | 3.32% | |
| 6 | R23 | Indicaties voor jeugdzorg worden niet conform contractafspraken en administratieprotocol uitgevoerd door de zorgaanbieders. | Financieel - Dit leidt tot hogere zorgkosten. | 90% | max.€ 100.000 | 2.45% |
| 7 | R187 Er wordt geen extra geld | beschikbaar gesteld voor de re-integratietrajecten in 2020 e.v. | Financieel - Afbouw door werkleerbedrijf NEF van 400 trajecten jaarlijks naar 200. Ervaring (afgelopen 5 jaar) is 50% succes op re-integratietrajecten. Er stromen 100 personen per jaar minder uit de uitkering x€ 15.000 = schadelast jaarlijks van 1,5 miljoen in de BUIG. | 20% | max.€ 450.000 | 2.43% |
| 8 | R156 het verliezen van de | rechtszaak van SSC Leeuwarden tegen Splitvision m.b.t. het PDW | Financieel - Wegens wanprestatie is tot dusverre 40% van de rekeningen betaald. | 50% | max.€ 175.000 | 2.15% |
| 9 | R89 | project "Kansen in Kernen Feanwâlden", de aannemer houdt zich niet aan het contract | Financieel - €1.500.000 10% | max.€ 750.000 | 2.07% | |
| 10 | R150 financiële tekorten bij | verbonden partijen waarvoor geldt dat de gemeente mede risicodragend is | Financieel - tekorten moeten worden gedekt uit de algemene reserve van de | 50% | max.€ 150.000 | 2.03% |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | (gemeenschappelijke regelingen) | verbonden partij of door bijdrages van de deelnemende gemeenten | ||||
| 1 | R119 Onjuiste opgave van de | Werkkostenregeling in het kader van de aangifte loonbelasting | Financieel - de belastingdienst kan een naheffingsaanslag en een boete opleggen | 5% | max.€ 1.500.000 | 2.02% |
| 2 | R59 | Businesscasussen uit de versnellingsagenda van de regiodeal vereisen medewerking van diverse partners. Bijdragen in brede zin (facilitair, personeel, middelen etc) van partners zijn nog niet definitief. | Financieel - Geen beoogd effect van voorgenomen beleid en frictie in samenwerking tussen het geheel van partners. Mogelijke dekkingstekorten. | 10% | max.€ 750.000 | 1.97% |
| 3 | R54 | Zorgaanbieder gaat failliet | Financieel - Mogelijk betaalde voorschotten (jeugd) worden niet meer ingezet voor zorg. Er zal opnieuw zorg ingekocht en betaald moeten worden. | 70% | max.€ 104.000 | 1.97% |
| 4 | R83 | Oneigenlijk gebruik van gemeenschapsgeld door dubieuze zorgaanbieders (fraude) | Financieel - Gemeente betaalt voor zorg die niet volgens afspraak wordt geleverd | 30% | max.€ 225.000 | 1.83% |
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | |||
| 1 | |||
| 2 | |||
| 3 |
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
| 1 | Percentage | Bedrag |
| 2 | 5% | € 1.142.613 |
| 3 | 10% | € 1.273.413 |
| 4 | 15% | € 1.367.768 |
| 5 | 20% | € 1.442.310 |
| 6 | 25% | € 1.508.227 |
| 7 | 30% | € 1.569.152 |
| 8 | 35% | € 1.627.777 |
| 9 | 40% | € 1.684.246 |
| 10 | 45% | € 1.740.557 |
| 11 | 50% | € 1.796.996 |
| 12 | 55% | € 1.854.808 |
| 13 | 60% | € 1.915.452 |
| 14 | 65% | € 1.980.001 |
| 15 | 70% | € 2.049.791 |
| 16 | 75% | € 2.127.458 |
| 17 | 80% | € 2.217.615 |
| 18 | 85% | € 2.328.232 |
| 19 | 90% | € 2.482.313 |
| 20 | 95% | € 2.729.071 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | Weerstandscapaciteit : Algemene reserve (vrij besteedbaar) |
| 1 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | Risico's: Automatisering Financieel Informatievoorziening Juridisch Kwaliteit Materieel Milieu Organisatie Personeel Veiligheid |
| 1 |
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | Tabel 4: Weerstandsnorm | ||
| 1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
| 2 | A | >2.0 | uitstekend |
| 3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
| 4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
| 5 | D | 0.8-1.0 | matig |
| 6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
| 7 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
| 1 | Netto schuldquote (excl. doorgeleende gelden) | 31% | 52% | 76% | 78% | 83% | 85% |
| 2 | Netto schuldquote | 43% | 54% | 78% | 81% | 86% | 87% |